Intern reglement MTC OKRA WV
ALGEMENE AFSPRAKEN en REGELS of TOERREGLEMENT.
Alle LEDEN, bestuur en gewone leden dienen nota genomen te hebben van deze algemene regels en afspraken.
HOOFDSTUK I. ALGEMENE AFSPRAKEN.
Artikel I. Naam.
De vriendenkring draagt als naam “OKRA MOTOR & TOERISME CLUB WEST VLAANDEREN”. Hierna genoemd als MTC OKRA WV of Club.
Artikel II. Structuur.
MTC OKRA WV is een erkende onderafdeling van OKRA vzw, een beweging van, voor en met gepensioneerden of mensen in dezelfde levensfase.
De club is opgericht met als doel: -
Promoten voor het veilig motorrijden. -
Organiseren van infosessies. -
Organiseren van evenementen. -
Verdediging belangen OKRA motorrijders. -
Werken aan een positief imago van de “motard”.
MTC OKRA WV heeft absoluut geen enkele intentie om activiteiten te organiseren die ook maar van competitieve aard of in de richting van snelheidswedstrijden zouden wijzen.
De Club stelt alles in het werk om er samen, gezellig en vooral veilig op uit te trekken.
De leden van de Club hebben geen rechtspersoonlijkheid, zijn geen feitelijke vereniging noch VZW, maar toch kunnen ze zich contractueel verbinden volgens Artikel 1101 van het Burgerlijk Wetboek, namelijk:
Een contract is een overeenkomst waarbij een of meerdere personen zich jegens een of meer andere verbinden iets te geven (1), te doen (2) of niet te doen (3).
Nu is het logisch dat ieder clublid het intern reglement MTC OKRA WV en de ALGEMENE AFSPRAKEN & REGELS aanvaardt als een overeenkomst.
Artikel III. Duurtijd MTC OKRA WV motorclub
De club is opgericht voor onbepaalde duur. Hij kan te allen tijde worden ontbonden. Het aantal leden mag niet lager zijn dan vier.
Elk clubjaar eindigt in de maand november-december met als eigenlijke afsluiter het jaarlijkse diner. Het volgend clubjaar start de dag daarop.
Artikel IV. Leden
Ieder motorrijder of -rijdster en ook motorgezinde personen kunnen lid worden van de MTC OKRA WV indien de jaarlijkse bijdrage aan OKRA vzw en de Sportzegel OKRA-SPORT+ tijdig betaald wordt. Personen die bij de MTC OKRA WV willen aansluiten kunnen éénmaal vrijblijvend een dag-rit meerijden. Bij de tweede rit moeten ze in orde zijn met betalen lidgeld aan OKRA vzw én aan OKRA-SPORT+.
Na het indienen van de infolijst door het kandidaat-lid worden de gegevens doorgestuurd naar OKRA vzw ter controle.
Privacyverklaring ledengegevens
MTC OKRA WV bewaart enkel gegevens die ze van het lid ontvangt bij het afsluiten van het lidmaatschap (naam en adres, geboortedatum, contactgegevens , okralidnummer). Deze gegevens worden opgeslagen in de beveiligde databank van MTC OKRA WV bij de ledenadministrator.
De gegevens worden tot maximum 2 jaar na het stoppen van het lidmaatschap of ontslag bewaard.
De gegevens worden gebruikt voor: -
De ledenadministratie; -
De uitnodigingen voor de activiteiten, de nieuwsvergaring via onze website. -
De ledenverzekering.
De leden kunnen hun gegevens inkijken of verbeteren; dit kan steeds bij de ledenadministrator.
MTC OKRA WV verklaart hierbij de Europese Verordening 2016/679 rond de bescherming van de persoonsgegevens na te leven.
Foto’s op de website
De wet op de privacy omvat ook het openbaar maken van individuele foto’s op de website, folders en dergelijke (geen groepfoto’s). De foto’s waarop slechts één persoon te zien is moeten de toelating hebben van de betrokkene om gepubliceerd te worden. Indien men met bepaalde foto’s op onze website of in een folder en dergelijke problemen heeft, gelieve dit te melden. De beelden zullen verwijderd worden. Indien geen melding is, dan gaat MTC OKRA WV ervan uit dat er geen problemen zijn
Artikel V. Bijdragen
Het bestuur beslist jaarlijks op de algemene vergadering of een bijdrage van de leden nodig en of noodzakelijk is. Wel wordt bij de maandelijkse ritten een minieme bijdrage gevraagd van € 2. Dit is per rit per persoon. *1
Het saldo van deze bijdragen wordt bestemd om algemene kosten te vergoeden bij gezamenlijke verplichtingen, o.a. de kosten voor de huur van de ruimten om vergaderingen, infosessies e.d. te kunnen organiseren en om de website te onderhouden. *1
Artikel VI. Aanvaarding, Ontslag en Verplichtingen
Ieder aangesloten lid kan te allen tijde uit de club treden na mondelinge of schriftelijke melding bij een lid van het bestuur. Door lid te worden van MTC OKRA WV gaan de leden akkoord en houden ze zich aan alle punten van deze afspraken.
Het bestuur heeft het recht om leden die deze afspraken niet naleven onmiddellijk uit de club te verwijderen. Leden die verwijderd worden kunnen geen aanspraak maken op terugbetaling van het lidgeld van OKRA.
Artikel VII. Dagelijkse werking
Om alles in goede banen te leiden wordt de club gestuurd door:
Een teamleider / secretaris.
Een financieel verantwoordelijke.
Een Webmaster. (ontwikkeling en het onderhoud van de website)
Een tour coördinator. (maandelijkse ritten) *2
Daarnaast kan de werking ondersteund worden door:
Een evenementen-coördinator.
Artikel VIII. Samenstelling algemene vergadering
De algemene vergadering is steeds geldig samengesteld, onafhankelijk van het aantal leden met een minimum van vier.
Op de jaarlijkse algemene vergadering wordt de aanwezigheid verwacht van alle leden. Doch leden die niet aanwezig kunnen zijn kunnen hun stem bij volmacht laten uitbrengen door een ander lid van de club.
Beslissingen van de algemene vergadering worden met gewone meerderheid genomen.
Artikel IX. Rechten van Clubleden
De leden van MTC OKRA WV kunnen zich rechtstreeks voor elk probleem tot het bestuur wenden. Schriftelijke vragen worden schriftelijk beantwoord.
Hebben stemrecht op de algemene vergadering.
Hebben recht op informatie
Artikel X. Ontbinding
In geval van vrijwillige ontbinding zal de Okra verantwoordelijke van MTC OKRA WV alle nodige en nuttige documenten opstellen om de ontbinding op een ordentelijke manier te laten verlopen. De bestemming van de mogelijke resterende activa wordt in bewaring genomen voor eventueel heropstarten van een nieuwe motorclub.
Artikel XI. Uitsluiting
Zij die door hun rijgedrag of onbetamelijke houding zichzelf en of anderen in gevaar brengen zullen onmiddellijk hun lidmaatschap opgeschort zien. Hierop volgt een overleg binnen het bestuur die dan een unanieme beslissing aangaande het al of niet behouden van het lidmaatschap zal treffen. Tegen deze beslissing is geen verweer mogelijk, de beslissing is dan definitief en gaat onmiddellijk in.
HOOFDSTUK II REGELS of TOERREGLEMENT
Artikel XII. Algemeen
Iedereen die deelneemt aan een activiteit van "MTC OKRA WV“ doet dit geheel voor eigen risico en verantwoording en verklaart op eigen risico deel te nemen en ontslaat MTC OKRA WV en de organisatoren (ook voor- en achterrijders) van elke bestuurlijke aansprakelijkheid, zowel met betrekking tot eigen schade als voor schade toegebracht aan derden.
Een nieuwe deelnemer rijdt bij voorkeur altijd de eerste rit achter de voorrijder.
Het bestuur en / of eventuele voorop rijdende personen en hekkensluiters zijn niet voor het (rij)gedrag van de deelnemers verantwoordelijk en kunnen niet voor eventuele schade aansprakelijk worden gesteld, zelfs niet indien de voorop rijdende of een andere persoon een zware fout maakt.
Elk voertuig, zijn piloot en eventuele duo die deelnemen aan één van de activiteiten moet zowel technisch als administratief in orde zijn met de geldende wetgeving. De wettelijke (verkeers)voorschriften zijn altijd van toepassing.
Om achter een voorop rijdende persoon te mogen rijden is een gunst en geen recht.
Iedere deelnemer aan een tocht blijft steeds verantwoordelijk voor zijn eigen rijden en zal ook bij achterop raken uit de groep, (eventueel door nalatigheid van de voor hem rijdende persoon) op eigen kracht het einddoel moeten kunnen bereiken.
Bij het rijden in groep moet men dezelfde positie behouden. Zo weet iedereen direct wie achter hem vermist is, indien er zich een opsplitsing van de groep zou voordoen.
Iedereen wordt verwacht regelmatig te controleren of de persoon achter hem nog volgt, vooral bij kruispunten. Indien dit niet meer het geval is, blijft de laatste aan de eerstvolgende wegverandering even wachten zodat de volgers weten welke richting ze moeten nemen.
Een voorop rijdende persoon kan nooit de gehele groep overzien en bij elkaar houden. Deze taak ligt bij de gehele groep.
Haal nooit in als het niet veilig kan, wees hierdoor niet bang om achter te raken, de groep wacht wel.
Stop nooit op de rijbaan maar altijd op een veilige plek naast de weg. Beginnende en of wat rustige rijders dienen voorin de groep te rijden.
Vertrek altijd met een volle benzinetank en met een in goede conditie verkerende motorfiets. Bij een tankstop dient iedereen te tanken, ook al zijn het kleine hoeveelheden. Deelnemers met een motorfiets met kleine tankinhoud dienen dit voor vertrek kenbaar te maken.
Bij het rijden in groep op de autostrade zal de voorrijder om veiligheidsredenen een GPS snelheid aanhouden van 105 km/uur. Deelnemers die met de groep wensen mee te rijden dienen zich aan deze snelheid aan te passen en de voorrijder te volgen.
Ga in geen enkel geval voor de voorrijder rijden (tenzij mits samenspraak). Uiteraard kunnen er binnen de groepen andere afspraken gemaakt worden, maar de 105 km/uur op de autostrade blijft het minimum.
Iedere deelnemer aan een tocht die vooraf behoefte heeft aan meer informatie betreffende de route en of de eventuele pauzes, kan dit bij het bestuur kenbaar maken.
Goedgekeurd op de algemene vergadering van 12 / 09 / 2020
Voorlopige uitgave tot goedkeuring in eerstvolgende Algemene vergadering.
release 22/09/2023
*1 = Aanvulling op 3 april 2021 ( Zie Artikel V)
*2= Aanpassing na algemene vergadering van 22-09-2023
Vernieuwd logo